I Love Them soo Much...

20 April 2012

Check-up 36 Weeks...

  • Salam...
  • Entry tertunda..
  • 18 April hari tu Ain check-up 36 weeks...

  • Kebetulan check-up petang...
  • Jadinya everything goin smooth je la...
  • Sebab petang patient mmg x ramai...
  • So x de la nak tunggu berjam2 kat KK tu...
  • Timbang semalam berat Ain da 70 kg...
  • So total up naik 10 kg je for diz pregnancy...
  • Check Hb smlm pon ok in range 11.7..
  • Baby heart beat 145 per minute...
  • So far so GOOD la...
  • Ok for the next check-up 37 weeks...
  • Harap2 that time lom bersalin lagi...
  • hehe...
  • Betul ke kalau 1st baby kite bersalin awal..
  • So kemungkinan 2nd baby pon ade potensi bersalin awal jugak..
  • Sebab kalo ikut history mase Iman..
  • Ain bersalin kan Iman awal 10 hari..
  • Jadi agak nervous jugak la utk 2nd baby nih...
  • Semoga dipermudahkan .. amin..
  • Jom tengok PERKEMBANGAN FETUS DALAM 36 MINGGU



  • Bayi anda masih menambah berat badannya - lebih kurang 28 gram sehari.
  • Beratnya hampir 6 paun / 2.7 kilogram dan panjangnya 19 inci / 45 sentimeter dari kepala ke jari kaki.
  • Anda mula merasakan tekanan di bahagian bawah abdomen anda
  • dan juga sedar yang bayi anda sudah mula menurun.
  • Ini diberi nama lightening iaitu peringanan, atau engagement iaitu penurunan kepala bayi; dengan ini paru-paru dan perut anda terasa lebih lapang -
  •  bernafas dan bermakan-makan akan menjadi lebih selesa.
  • Namun begitu, perjalanan anda semakin kurang selesa - sebilangan wanita melaporkan yang mereka merasakan seakan-akan bayi hendak terkeluar.
  • Juga, anda akan terasa seakan-akan sentiasa hendak ke tandas.
  • Sediakan nutrisi yang diperlukan di masa penghujung ini dengan panduan makanan sempurna kami.
  • Semasa janji temu mingguan anda, doktor akan memeriksa anda untuk melihat samada anda sudahpun mendilitasi (apabila serviks membuka) dan mengembang (apabila serviks menjadi nipis).
  •  Doktor juga akan memeriksa apakah posisi bayi untuk menentukan sejauh mana bayi sudah jatuh ke dalam pelvis.
  •  Informasi ini akan dimasukkan ke dalam nota materniti anda supaya doktor anda maklum akan posisi bayi apabila tiba masa untuk melahirkan.

No comments:

Post a Comment