I Love Them soo Much...

17 April 2012

Tanda-tanda nak bersalin

  • Salam peeps...
  • Nak masuk minggu ke 36 minggu @ 9 bulan...
  • Badan pon da ready dah...
  • hehe...
  • Perkembangan dari segi fizikal...
  • Kaki x bengkak pon...
  • Alhamdulillah...
  • Walaupon da masuk 9 bulan x la die nak bengkak cam aritu...
  • Maybe air dlm badan balancing kot...
  • Okay...
  • Dah masuk 9 bulan...
  • Mesti kadang2 da ade simptom2 nak BERSALIN...
Apakah tanda-tanda hampir bersalin?

  • Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.
  • Bayi turun ke bawah...
  • Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis.
  • Anda mungkin terasa:
  • sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.
  • kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencing
  • sakit perut, memulas
  • kerap buang air besar
  • kerap terkentut
  • Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendir
  • Lendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.

  • Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka.
  • Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin.
  • Sakit belakang sebab bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
    Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!),
  • dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan rehatkan badan anda. Ulangi lagi.
  • Anda juga boleh mengurangkannya dengan banyakkan berjalan.
  • Ia juga akan mempercepatkan kelahiran anda.
  • Jika sukar untuk anda berjalan, minta suami anda urut belakang anda dengan kuat semasa anda berbaring mengiring.
  • Pecah air ketuban
Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Segera ke hospital.

Bila Perlu ke Hospital??

Segera ke Hospital untuk kepastian doktor bila:

  • kontraksi 5 minit sekali selama 1 jam. (datang lebih cepat jika anda tinggal jauh. Anda pasti tak mahu bersalin dalam kereta. :-) )
  • keluar air ketuban.
  • pergerakan bayi menjadi kurang kerap.
  • keluar darah dari vagina.
  • apa saja masalah yang dialami.

Note untuk Ain :

  • Ain due pd 18 Mei 2012....tapi tanda2 awal nk bersalin yg Ain dah rase...
  • sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan. ( Kadang2 rase jugak...)
  • kerap membuang air kecil sebab semasa ni bayi menekan pundi kencing ( kene ni masa 7 bulan lagi... skang pon masih lg)
  • sakit perut, memulas ( Takde lagi rase sakit perut memulas tu.. tapi sakit pinggang tahap gaban ade la.. )
  • kerap buang air besar ( Dalam 2-3 hari ni... Ain membuang 2 kali 1 hari... da x sembelit da... huhu)
  • kerap terkentut ( hehe... ade jugak kat umah... sampai Iman pon bagi respon.. Kentut Ibu Kuat la.. hik hik... )
  • Status sekarang ni...
  • Masih terasa sakit pinggang tahap gaban...
  • Baby buat pergerakan akrobatik yg ganazz..
  • Sekian.. Status Ain @ 36 Weeks..

2 comments:

  1. terjumpa info ni, juga pasal bersalin… sharing is caring :) - Bersalin Dalam Air Kurang Sakit

    ReplyDelete
  2. Armouris : Thanks for sharing.. Enjoy reading here.. Do come again ya...

    ReplyDelete